Dine bid’at getirenleri uyaran ayet!

Bakara suresi 79. ayet dine sonradan sokulan bid’atlarla ilgili yorumu

İsmail Hakki Bursevi, Ruhul-Beyan Tefsiri’nde Bakara suresi 79. ayeti aynı zamanda dine bid’at getirenleri de kapsadığını ifade ediyor. 


Bakara suresi 79. ayet dine sonradan sokulan bid’atlarla ilgili yorumu

Bakara suresi 79. ayetin meali şöyle:

“Artık kitabı kendi elleriyle yazıp, az bir değerle satmak için: "Bu Allah katındandır" diyenlerin vay hallerine! Ellerinin yazdığından dolayı vay haline onların! Kazandıklarından ötürü vay haline onların!” (Bakara, 79, Bursevi tefsirindeki meal)

Allah'ın dinini değiştiren, onda var olmayan bir şeyi bid'atler yoluyla ona sokan kimseler de yukarıdaki tehdidin hükmünün kapsamındadır.

Nitekim Hz. Peygamber (s.a.v.) ahir zamanda olabilecekler hakkında ümmetini uyarmış ve bu konuda şöyle buyurmuştur: "Dikkat edin, uyanık bulunun! Sizden önce kitap ehlinden olanlar, yetmiş iki millete (fırkaya) ayrıldılar. Bu ümmet ise yetmiş üç fırkaya ayrılacaklardır. Bunlardan biri dışında hepsi cehennem ateşindedir." (Bursevi, s. 180)

Kaynak notu: Ebû Dâvud tahric etmiştir. Müsned'de Ahmed b. Hanbel de benzer şekilde rivayet etmiştir. Bkz. Fethu'l-Kebîr, 1/206; Câmi'u'l-Usûl, 10/22.

Rasûlullah (s.a.v.), din yönünden Allah'ın kitabına, Rasûl'ün ve ashabının sünnetine aykırı şeyler ortaya koyarak halkı saptıran kimseler hakkında uyarıda bulunmuştur. Nitekim bu tür şeyler, bütün uyarılara rağmen bugün yaygınlık kazanmıştır. Nihayet hepimiz Allah içiniz ve biz O'na döneceğiz. (Bursevi, s. 180)

Ayetin diğer tefsirleri için bakınız: Bakara suresinde Yahudilerle ilgili ayetlerin yorum ve tefsiri


Bid’at nedir?

Bidat, kelime anlamıyla "sonradan ortaya çıkan şey", "yenilik" demektir. İslam hukukunda ise dinin aslından olmayan, dini hüküm ve delillere dayanmaksızın sünnete aykırı olarak icad edilen şeyleri ifade eder.

Başka bir deyişle, Peygamber Efendimiz (s.a.s.)'in zamanında var olmayan ve herhangi bir dini delile dayanmayan inanç, ibadet, fikir ve davranışlar bid’at olarak kabul edilir.

İslam alimlerinin büyük çoğunluğuna göre bid’at haramdır. Peygamber Efendimiz (s.a.s.) birçok hadislerinde bid’attan sakınmayı emretmiştir. Ancak, her sonradan ortaya çıkan şeyin bid’at olmadığını da belirtmek gerekir. Bazı yenilikler, dindeki asıllara uygun bir şekilde yapılmışsa bid’at olarak değil, iyilik olarak değerlendirilir.

Ayrıca bakınız: Bakara suresinde kimlerin cehennem ve cennette ebedi kalacağını açıklayan ayetlerin yorum ve tefsiri


Kaynak:

İsmail Hakki Bursevi, Ruhul-Beyan Tefsiri, Cilt 1, Damla Yayınevi, İstanbul.

Next Post Previous Post
No Comment
Add Comment
comment url